Monday, February 28, 2011

Info: Sains Solat

Posted by cinda at 9:40 PM
Alhamdulillah pagi nih dapat panduan berguna bila jab.mengadakan ceramah mengenai sains solat
bagaimana solat memainkan peranan penting selain sebagai tiang agama ia juga sebagai satu saluran untuk kita menjaga kesihatan.(hahaha ayat skema gilos)..tp seriously mmg bagus sgt sbb sepanjang kita bersolat ade pergerakan yang sebenarnya salah dan memberi effect x elok untuk kesihatan kita..marilah kita sesama membetulkan solat kita selain menegakkan tiang agama dan mendapat kesihatan yang baik. amin..



SAINS DAN SOLAT

KAJIAN SAINS DAN SOLAT

Ibadat Solat difardukan ke atas setiap muslimin dan muslimat bagi menunjukkan kepatuhan penuh ikhlas seorang hamba terhadap KhaliqNya Yang Maha Agung. Solat yang ditunaikan dengan rasa khusyuk, tawaduk dan hanya mengharapkan keredhaan Allah S.W.T semata-mata, akan membuahkan kenikmatan dan rahmat yang memenuhi segala aspek kehidupan dunia dan akhirat.

Kajian ini bertujuan untuk menyelidiki hikmah dan kesan terapeutik perubatan daripada pergerakan ibadat solat yang sempurna kepada kesihatan manusia. Solat sebagai suatu aktiviti fizikal unik yang ditunaikan secara berterusan memainkan peranan penting dalam memelihara keseinambungan sistem fisiologikal manusia yang meliputi kesihatan fizikal, mental, rohani dan emosi.

HASIL-HASIL PENYELIDIKAN

Buku Solat : Kebaikan Dari Perspektif Sains ini diterbitkan untuk menerangkan beberapa keputusan kajian mengenai kesan pergerakan solat yang sempurna kepada kesihatan tu buh badan yang merangkumi aspek-aspek seperti sistem kardiovaskular, komposisi tubuh badan, aktiviti gelombang otak ketika bersolat and postur badan yang optimum.

Dengan memahami hikmah dan kebaikan yang dizahirkan daripada pergerakan solat yang sempurna, akan merangsang muslimin dan mulimat dalam menunaikan ibadat solat dengan khusyuk dan tawaduk. Semoga buku ini ada manfaatnya bagi kita semua dalam memahami hikmah dan kebaikan kesihatan disebalik ibadah solat kita, insya Allah.

Buku Pencegahan Penyakit Jantung Dari Perspektif Holisitik: Buku ini adalah rentetan dari buku bertajuk ” Solat Kebaikan dari Perspektif Sains”. Dalam buku ini, kami mengupas pencegahan penyakit jantung dari perspektif sains perubatan dan juga perspektif Islam dan solat. Di sini jelas kelihatan bahawa selain daripada sains perubatan moden, gaya hidup Islam sangat praktikal untuk diamalkan dalam kehidupan seharian kerana ia adalah petunjuk daripada Pencipta kita yang mengurniakan kita manual kehidupan (al-Quran) dan juruteravyang telah menunjukkan bagaimana kita melaksanakan secra praktik (Nabi Muhammad SAW).

Dapat dirumuskan bahawa amalan yang disyorkan dan dipraktikkan oleh sains perubatan moden adalah suatu amalan yang sememangnya telah disyorkan dalam gaya hidup Islam.

Buku Sakit Pinggang: Kaedah Rawatan Melalui Prinsip Pemulihan Serta Postur Dan Pergerakan Solat:Kajian kami telah membuktikan bahawa postur dan pergerakan solat dapat membantu dalam pemulihan sakit pinggang tidak spesifik. Terapi postur dan pergerakan solat ini bukan sahaja membantu penghidap sakit pinggang berbangsa Melayu tetapi juga membawa kebaikan kepada penghidap berbangsa lain, jika mereka mengamalkan senaman yanng menyerupai postur dan pergerakan solat, iaitu postur berdiri tegak dan pergerakan rukuk.

Buku senaman & Regangan Solat: Kompenen-kompenen dalam gerakan solat yang dilakukan secara terus-menerus memberikan kesan yang positif dan bermanfaat kepada tubuh manusia sama ada daripada aspek fizikal mahupun emosi. Dalam buku ini, kami telah mengupas mengenai pergerakan dan postur solat serta persamaannya dengan senaman yang diperakukan pakar. kajian kami membuktikan bahawa gerakan otot-otot semasa solat mampu memperbaiki keanjalan dan kekuatan otot sendi.

Buku Senaman Dan Regangan Solat ini ialah rentetan daripada buku Solat-Kebaikan dari Perspektif Sains yang kami terbitkan sebelum ini. Fokus buku ini adalah kepada persamaan yang terdapat antara postur dan pergerakan solat berbebtuk terapi senaman yang bermanfaat kepada sistem tubuh manusia.

Segala maklumat lanjut buku-buku boleh diperoleh di sini.


"Peliharalah kamu (kerjakanlah dengan tetap dan sempurna pada waktunya) segala sembahyang fardu, khasnya sembahyang Wusta (sembahyang Asar) dan berdirilah kerana Allah (dalam sembahyang kamu) dengan taat dan khusyuk." (Al-Baqarah:238)


0 comments:

Post a Comment

chomelnyerrr korang sebab mengomen...

 

CeriteraCinda Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea