Wednesday, October 19, 2011

Kawan Imaginasi

Posted by cinda at 7:04 PM
Salam khamis...pepagi tadi masa siap nak g opis bukak tv..sambil solek dok dengo si Wardina dok citer tentang KAWAN IMAGINASI..tentang kanak-kanak yang suka berimaginasi konon ade kawan bermain..berbual padehal dari segi sedar bende tu atau kawan imaginasi tu xde pun..hal nih dah berlaku kat si qaseh zirah bila anak dia suka main ngan kawan imaginasinyerr..jadik kata si Wardina..jangan risau tu bukan hantu atau ape..maksudnya budak tu mempunyai daya pemikiran yang tinggi dan seorang yang bijak..ha tu dia cakap la...kita orang melayu ni mmg lebih nak relatekan ngan bende ghaib kan...

cuba baca contoh orang yang pernah mengalami sendiri situasi ni..

Aku salah seorang yang pernah mempunyai kawan imaginasi @ imaginary friend, di mana namanya aku sendiri pun tak ingat. Ia hadir sejak aku sudah boleh mengingat peristiwa pada usia 2 tahun, di usia aku mula tahu berjalan, tetapi aku hanya mula tahu bercakap/berkomunikasi secara lisan sejak berusia 7 tahun. Bahasa yang aku gunakan sebelum mengerti bahasa seharian ialah, "Aaa, uuu,eee, auu, ee, uuu, haaa, hahuuu, daiii, waa" hue hue hue. 

Berdasarkan cerita orang yang melahirkan aku, aku sering dilihat bermain seorang diri, bercakap seorang diri, berlari kejar-kejar seorang diri dan marah seorang diri tetapi keadaannya seperti bercakap dengan seseorang. Bermain seorang diri dengan ekspresi muka yang gembira menimbulkan 'awkward' di mata seorang emak. Tetapi situasi itu berakhir pada usia aku menganjak ke angka 12. Ke mana perginya beliau yang sentiasa menemani aku dan sentiasa di sisi aku? Aku percaya situasi 'imaginary friends' tidak berlaku pada hanya aku sahaja. Kalian?

Kawan imaginasi ialah terma yang digunakan dalam fenomena psikologi dan sosial di mana sebuah hubungan interpersonal yang berlaku dalam khayalan dalam sesebuah keadaan di mana kawan imaginasi ialah perkara yang nyata kepada pencipta watak ini. Kita mulakan dengan fasa kanak-kanak.

Kebiasaannya pada fasa ini, kawan imaginasi wujud sebagai karakter yang sentiasa menemani mereka, menjadi peluah emosi mereka dan menjadi teman bermain dalam ilusi yang jelas. Tidak semestinya fenomena ini wujud di dalam mereka yang 'lonely' @ keseorangan, ia kebiasaannya wujud pada kanak-kanak yang berimaginasi tinggi dan kreatif. Wujud pro dan kontra untuk kawan imaginasi, kerana kebergantungan terhadap kawan imaginasi boleh menyebabkan jiwa mereka hilang dalam realiti.
contoh-contoh pro dan kontra;
kes 1: 
anu A sering berbual seorang diri dan mengasingkan diri daripada orang lain. anu A turut takut berhadapan dengan orang lain. dia menganggap dunia ialah keadaan yang berpuaka dengan dirinya. kawan imaginasi menjadi satu epitom dalam hidup anu A yang mengatakan dunia ini buruk. keadaan yang berterusan akan menyebabkan anu A ke arah aspeger(sejenis autistime/persasive disorder).

kes 2:
anu B sentiasa gembira dan tersenyum sepanjang masa, dan selalu berkata dengan emaknya, yang dia ingin bermain dengan kawannya tetapi dilihat bermain seorang diri, dan kadang-kadang apabila dia menangis tiba-tiba, dia akan mengadu kepada emaknya yang si kawannya membulinya.

Boleh jadi, kawan imaginasi ini menjadi penasihat dan membimbing pemikiran kita, dan boleh jadi kawan imaginasi ini menjadi penghasut utama pemikiran kita. 

1 comment:

  1. anak buah kite pun same..die suke cakp2 ngan ketawe sorang2..mule2 takut lah..tp now dh tau..jd x ler risau..

    ReplyDelete

chomelnyerrr korang sebab mengomen...

 

CeriteraCinda Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea