Tuesday, July 8, 2014

Paprik untuk berbuka puasa

Posted by cinda at 11:26 PM
Reactions: 
Hari ni dah hari ke 11 puasa
kepala pun dah buntu nak masak apa...

semalam malas sangat nak masak...
turun cafe..sanggup bersesak ngan orang semata nak memilih lauk..
first time jugak beli lauk berbuka..

dapatla sup tulang, ikan jaket bakar dan hati pedal goreng ngan kacang
beli jugak pizza 2 keping

tapi memang betul lah nikmat berbuka tu lain kalau aku masak sendiri...
bukan nak cakap sedap sangat aku masak...tapi tahap kesegaran lauk tu
bila sahur tu suma makanan dah mengala basi...cium hati pedal dah bau lain...

Jadi tadi gigih la ke pasar balik...
petang ni nak masak kari daging ngan sambal terung ikan bilis..yumyummmm...


Tak pernah sekali aku masak paprik...
selalunya memang beli kat bawah rumah jer..mmg sedap paprik dia...

sebelum balik rumah gugel kejap resepi paprik ni....
aduhaiii senang jer bahannya...
ni sebab nak lari dari lauk kebiasaaan....
laki aku dah tau no dah trandmark lauk sayur aku...

Jom cuba....resepi bawah ihsan mr Gogel

RESEPI PAPRIK CAMPUR
Bahan2 :

- udang / sotong / semuanya - dipotong ikut saiz yg anda suka
- Bwg putih 1 ulas
- Bwg merah 4 ulas
- Bawang besar 1 labu
- 2 sudu besar cili boh / cili kering yg tlh di blend
- Sedikit halia (sikit je )
- 5 helai daun limau purut
- 2 batang serai
- 2 biji tomato
- 4 -5 batang kacang buncis / kacang panjang - potong ikut suka anda
- cauliflower aka bunga kobis 

- sos tiram
- sos cili
- sos tomato
- garam

Cara-Cara :

- Blend bawang merah, bwg putih, dan halia
- tumis kesemua bhn2 yg tlh di blend tadi sehingga kekuningan
- masukkan cili boh aka cili kering yg telah dikisar
- masukkan serai yg telah diketuk
- masak hingga pecah minyak
- masukkan pula ketiga2 jenis sos tadi... agak2 la ye kawan2... x reti dinda nak bagitau sukatannya...
- masukkan garam
- masukkan daun limau purut

- then masukkan segala jenis lauk2 yg ada...
- tunggu sekejap sbelum sayur2 pulak dimasukkan
- kemudian masukkan bawang besar yg telah dihiris
- kacau2 sikit, rasa, dan angkat












2 comments:

  1. Good idea. Kita mak2 ni kdg2 tak tau dah nk masak apa2. sebelum tido dah pk nak masak apa.

    ReplyDelete
  2. Wooo... lauk faberet saya ni.. nyum nyum..

    ReplyDelete

chomelnyerrr korang sebab mengomen...

 

CeriteraCinda Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea