Monday, October 15, 2012

Hukum sunat kucing..

Posted by cinda at 6:52 PM
Reactions: 

SEBAB-II KENAPA MEREKA INI DIMANDULKAN 

kucing jantan : 
nak elakkan dorang nih kene 'Urinary tract'.. iaitu penyakit batu karang. 
salah satu punca penyakit ni adalah sebab tak dapat kahwin.nanti adelah kucing tu lari dari rumah laa cari pasangan..kalau tak dapat tu haa dapat penyakit batu karang .f or sure lah rumah korang habes sumew bau hancing sebab kucing tersebut akan memancut-mancut dengan sepuas hatinya . hohohhehe macam kelakarkan?but this is true story =P
ade jugak yang kene batu karang ni sebab pengambilan makanan kucing yang terlalu banyak garam contohnyew whiskas & frieskies. (lau tak caye sila lah rujuk ke klinik haiwan berdekatan )

kucing betina: 
macam beselaa. owner nak elakkan kucing betina dorang asyik beranak je. selalu kahwin & beranak pon..tak berapa bagus sangat. cuba bayangkan macam mane la keadaan kucing tu, mesti terukkan ?
nanti jadilah kes kucing tu beranak anak kucing yang tak cukup bulan, kucing betina tu akan selalu keguguran..perkara ni sumew pon boleh membawa maut taw kat kucing tu. so langkah yang boleh diambil bagi mengatasi masalah ni adalah..dengan memandulkan kucing tu. =)


KESANNYA ??

1. kene sedia maklum la..kucing korang tak boleh kahwin lagi. 
2. kucing akan menjadi lebih gemuk & manja.,, hehe ^_^
..................................................................................................................................................................
JOM TANYE JAKIM ! 


Hukum Memandulkan Kucing

Soalan

Bolehkah saya memandulkan kucing jantan saya yang berusia setahun kerana dia kerap kencing di dalam rumah kami dan rumah jiran. Jika keadaan berterusan saya hanya ada dua pilihan sama ada membuang kucing jantan saya atau mengkasi/memandulkannya.? Terima kasih.

Jawapan

Terima kasih kerana menghubungi Jakim untuk kemusykilan agama.
Menurut Keputusan Panel Kajian Syariah pada 3&4 April
2000, mengembiri (memandulkan) binatang kesayangan seperti kucing atau anjing adalah
diharuskan dengan sebab-sebab tertentu iaitu bagi menjaga maslahah ammah.
Maslahah ammah bermaksud jika binatang itu membawa penyakit, menjaga
keselamatan manusia  atau untuk  kesejahteraan persekitaran dan sebagainya. Wallahua'lam

JAKIM pernah mengeluarkan kenyataan pada tahun 2002 :
Bahawa mengembiri binatang kesayangan seperti kucing atau anjing hukumnya adalah diharuskan dengan sebab-sebab tertentu iaitu bagi menjaga muslahat ummah.(FelineMalaysia.com)






yer...kami masih dalam dilema...

3 comments:

  1. kucing sue pernah mati masa bersalin, anak nye je dapat diselamatkan..

    sue tag akk join ni..
    http://sophieparisputra.blogspot.com/2012/10/segmen-sophieparisputra-giveaway-to-you.html

    ReplyDelete
  2. Klu kucing jantan adakah ball die akan di buang?

    ReplyDelete
  3. Sy nk sunat kucing sy tp tlalu bnyk pihak mengatakan haram... menyebabkan sy tkt nk sunat kan kucing saya... Klu nk c kwin sy tkt sy xmampu nk jga... adakah haram?

    ReplyDelete

chomelnyerrr korang sebab mengomen...

 

CeriteraCinda Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea