Wednesday, August 3, 2011

ayam kenny roger homemade...

Posted by cinda at 7:27 PM
Reactions: 
salam...dah lama cinda tak ada entry masak-masak kan..kan..
semalam terajin sikit...dan ade mood nak panggang memanggang..resepinya mudah yer puanpuan...x ikut detail pun xpe..campak campak jer..insyaallah compem sedappp...
kalo rajin buatla coslow n kentang lenyek..cinda rebus jerk kentang pastu bakar skali ngan ayam..sedap untuk dibawa berbuka..bila aromanya berjalan satu rumahh...



1 ekor ayam (bersihkan dan tidak perlu dipotong kecil)
• Bahan-2 untuk make up ayam :
• 3 biji bawang besar
• 4 biji bawang putih
• 1 inci halia
• 2 atau 3 sudu besar sos lada hitam - aku tadak sos nih ganti ngan sos tiram+kicap pekat n lada hitam byk.
• 2 sudu besar madu
• 1 ketul kiub ayam Knorr
• 2 sudu besar gula pasir- hana gune gula perang
• 2 sudu besar herba campuran- akak guna serbuk rempah paprika je
• 1 1/2 sudu teh garam halus
• Sedikit air untuk mengisar kesemua bahan make-up.
• Sedikit mentega
Cara Penyediaan
1. Campur kesemua bahan make-up dengan sedikit air dan kisar.
2. Lumurkan keseluruhan bahan tadi diluar dan dalam ayam yang telah dibersihkan.
3. Perap selama 1 1/2 jam.- hana perap semalaman.
4. Sapu sedikit mentega keseluruhan ayam dan bakar/panggang. Bakar selama 1 1/2 jam atau sehingga ayam masak. Semasa membakar, selepas 1/2 jam pertama, sapukan ayam dengan minyak n campuran rempah yang menitis. Ini supaya ayam tidak terlalu kering.
5. Hidangkan bersama kentang goreng, coleslaw dan kentang putar.

2 comments:

chomelnyerrr korang sebab mengomen...

 

CeriteraCinda Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea