Monday, May 6, 2013

Masak lemak udang bersama pengaga

Posted by cinda at 8:14 PM
Reactions: 
Wott wott...
Bersiaran dari office..rasanyer dah berkurun cik Cinda tak berkongsi resepi mudah tahap gaban kat belog kesayangan hamba ni kan??
yer lah..kengkadang ada jer yang mintyak resepi..asam pedas lah..mary cheese lah..bread puding lah...
tu tak bukak belog Cinda la tuh...rasanya semua resepi Cinda dah masukkan ...tapi layan gak lah..bagi lah hardcopy kat diorang senang bawak jer kertas tu g dapo bila nak masak..

ok resepi kali ni pun mudah amat..
masa ronda kat pasar tani ternampak udang rimau yang belang belang warna hitam tu..
aduhh kalau masak lemak cili padi sodap ni..
kalau orang lain suka bubuh nenas tapi cinda suka bubuh pengaga..
jom layan resepi

Actually lain negeri lain cara masaknya..
kalau belah Johor mudah jer bahan n caranya

bahan: setengah kilo udang
santan rm2.00, *2 inci kunyit hidup  *13 biji cili kampung, 2 keping asam keping, garam, sebatang serai,seikat pengaga

cara:
tumbuk bahan bertanda *
masukkan santan dan bahan tumbuk kedalam periuk, tenggek atas dapur dam masukkan asam keping serta serai, masukkan udang  dan serasakan dengan garam dan akhir sekali masukkan pengaga..jangan lama nanti layu sangat tak cantik..

siap!!

TADA!!!

mudah kan...


 mudah dan sedapp sangat...

makan panas panas dengan ikan goreng...perhhh mabelllesss

sekian resepi kali ini...


ca cincauuuu!!

3 comments:

  1. mak aiii...sedapnye :) lame xmasak resepi ni..ingat2 lupe dh..hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebab lama x masaklah..saya masakkk hahahah

      Delete
  2. OMG kak, kau buat aku terliur lah..

    ReplyDelete

chomelnyerrr korang sebab mengomen...

 

CeriteraCinda Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea