Wednesday, March 28, 2012

zaman kanak kanak 80an

Posted by cinda at 9:02 PM
Reactions: 
ok nak sambung kenangan kita masa kecik-kecik pulak ek
leh la korang sengeh2 gelak2 sambil mengimbau zaman korang dedulu..
bermula masa masuk sekolah..aktiviti lepas sekolah dan seangkatan dengannya..
banyak sebenarnya kenangan indah masa dulukan..
ok berangan la sendiri ek sambil layan gambo..

gambar: kredit: Mr Google..



 program berus gigi kat sekolah..semangat bila dapat berus n ubat gg tu..

 saat yang menakutkan ...dupdap2 sampai x nak datang skolah
nak kena enject BCG nih..

suka ngan tempat nih...satu tempat best kat skolah

 program susu sekolah...

 program untuk pelajar miskin dah x ingat nama program tuh

 pencil box  yg paling canggih masa dulu kot
orang selatan panggil LOPAK...

 pemadam yang selalu hilang..

 pisau lipat yang antik..ntah ada x budak sekarang pakai kan...




kalau mainan pulak dari tengah kat sekolah sampaila ke petang kat rumah
ada jer benda nak main..


hahahaha...main pondok-pondok..atau masak masak
paling best antara yg lain sebab ade kawin2 sekali ..hihkhik gatai..

Main kahwin-kahwin. Itulah perkataan yang seringkali bermain di bibir kita suatu masa dahulu. Pastinya kenangan tersebut sentiasa segar di dalam ingatan kita. Zaman yang penuh kegembiraan dan mungkin pahit bagi segelintir kanak-kanak yang mempunyai sejarahnya yang tersendiri. Bagi kanak-kanak seusia ini, main kahwin-kahwin hanyalah sekadar cara mereka meluahkan perasaan secara tidak langsung. Mereka mula tertarik kepada jantina yang berbeza. Aspek yang dilihat oleh kanak-kanak biasanya adalah aspek fizikal. Kecantikan dan kekacakan kanak-kanak menjadi ukuran.
Minat dan sedikit perasaan yang timbul dalam diri, mendorong kanak-kanak ini untuk mengajak pasangan masing-masing bermain permainan kahwin-kahwin. Kegembiraan jelas terpancar apabila masing-masing tersenyum simpul menandakan masing-masing bersetuju dengan tindakan yang dilakukan.
Menurut Daniel Golman, kita perlu melayan perasaan kanak-kanak sebegini untuk menjana perkembangan emosi kanak-kanak. Melayan mengikut tempatnya. Kekadang, kita sebagai guru prasekolah terlepas pandang kepada perkara sebegini. Kita lebih gemarkan pengajaran yang menggunakan suara yang tinggi dan senada untuk menakutkan kanak-kanak agar kanak-kanak memberi perhatian kepada pengajaran kita. Ia ada benarnya. Tetapi, harus diingat pengajaran yang sebegini jika digunakan selalu tanpa disedari kita akan membentuk kanak-kanak yang 'kejong emosi'. Kanak-kanak yang tidak tahu dan tidak pandai menjiwai pelbagai jenis perasaan yang Allah telah kurniakan.
Pada fikiran kita, kita telah berjaya mengawal keadaan kelas (class control) dan sekaligus mendidik kanak-kanak supaya menjadi kanak-kanak yang berdisiplin. Tetapi ia berlaku sebaliknya.
Justeru, corak pengajaran yang sebagaimana yang harus dipilih? Menggunakan kekerasan atau ketegasan atau pun dalam kelembutan ada ketegasan? Renung-renungkanlah...


 kondakondi

 sangat popular..main getah

 PS2 zaman 80an...

siaran tv paling glamour masa tuh

 ninja turtle..


incradible hulk...
siri cerita yang aku paling takut...


 kartun popeye

 ni koleksi budak pompuan...banyak gak koleksi aku

 siri Thundercat..pon besttt

 siri tv yang paling tangkap leleh tahun 80an
sanggup ponteng skolah agama semata-mata nak nengok OSHIN




 hero

itulah sweet story kita masa kecil..simpati betul dengan budak sekarang..banyak masa habis depan gajet..
kalau main kat luar pulak ..kena culik la..kena rogol la..jadik bartuahnya kita dapat menikmati betapa seronoknya zaman kita..tanpa rasa takut..risau..

3 comments:

  1. huhu.. mmg tsangatlah popular.. rase cam nak balik zaman kanak-kanak pon ye gak... haih.. very d sweet memory la...

    ReplyDelete
  2. program utk anak miskin tu namanya RMT

    ReplyDelete

chomelnyerrr korang sebab mengomen...

 

CeriteraCinda Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea