Tuesday, March 1, 2011

pleaseeeee....help me!!!! don't u love me?????

Posted by cinda at 6:05 PM
Reactions: 

help me!! help me!!
korang x sayang aku ke??
tolong selamatkan aku...
tp mmg dah sikap korang kan..kan...kan..
buat x pk..

kau tau ape akibat perbuatan kau tuh!!
satu hari nanti dah xde ruang untuk ko hidup
semua akibat dari perbuatan kau
hahahahahahahahahahahahahahahahahaha
kau akan merana..



tolonglah selamatkan dunia kita!!
'
'
'
'
'
'
'
'



kerjasamalah dengan tong-tong ini


bila kena selak sampah nak cari ikan....

bila xde tempat anak-anak nak main



terpakse buat kilang sampah

bayangkan tahap kronik masalah nih
kerajaan terpaksa menguatkuasakan
sabtu adelah hari tanpa plastik
mmg bagus..skrang ni pun kalau aku bli barang yg kecik-kecik
x kira la kat kedai runcit..gerai comel2
diorg akan tanya 'nak plastik ke?'
maksudnya tuh x payah la..
n pastikan korang bawak shopping bag.yg skrang
dah dipraktikkan
murah pun comel2 plak tuh



korang nak ke rumah cam nih


ohhhh tidakkk



Tahukah kamu?


2 tin minuman yang dikitar semula dapat menjimatkan tenaga untuk menghidupkan televisyen selama 6 jam.


2 botol kaca yang dikitar semula dapat menjimatkan tenaga untuk menghidupkan komputer selama 50 minit.


2 botol plastik yang dikitar semula dapat menjimatkan tenaga untuk menghidupkan mentol lampu 120-watt selama 6 jam.


70% tenaga dapat dikurangkan dengan mengitar semula kertas berbanding dengan membuatnya dari bahan mentah.




Fakta menarik


Sebanyak 70% sampah yang dibuang boleh dikitar semula.


Tenaga yang tidak dilepaskan dari tong sampah biasa setiap tahun boleh menghidupkan televisyen selama 5000 jam.


Secara puratanya, 20% dari wang yang kita gunakan untuk membeli barang ialah bayaran untuk pembungkusnya yang akhirnya menjadi sampah.


60% sampah dari tong sampah biasa boleh digunakan untuk membuat baja.


75% bahagian kenderaan boleh dikitar semula.


Apabila sampah dikitar semula, ia akan menjadi produk yang baru, ia tidak akan dilupuskan di tapak pelupusan sampah atau mesin pembakar. Jadi, penggunaan ruang tanah dapat dijimatkan dan dapat mengurangkan pencemaran udara.




seriously i dah mula kitar semula sejak dok putrajaya nih
suami i panggil i ngn adik i 'penyelamat dunia'
n dia pun skrang dah prihatin
(seminggunya kitar semula)


n seminggu lagi..
tu lah rutin aku...
rasa bangga n seronok
korang bayangkan aku yg bedua pun dah banyak nih
yg anak ramai tu plak
nih baru satu rumah

dan kesianlah kepada mereka yang tak bersalah
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
'
bila carik makanan...mereka hanya jumpa sampah



3 comments:

  1. i kurangkan pengunaan plastik :)

    ReplyDelete
  2. i kurangkan paper..
    yuhu..anda di tag utk joint
    http://darlingszsite.blogspot.com/2011/02/1st-contest.html

    ReplyDelete
  3. korang perli haku ek??? i i giteww

    ReplyDelete

chomelnyerrr korang sebab mengomen...

 

CeriteraCinda Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea