Monday, October 8, 2012

Asam pedas muar

Posted by cinda at 6:42 PM
Reactions: 
Salam jumaat...
alhadulillah kita dah berada di 10 malam terakhir ramadhan..malam lailatulqadar yang ditunggu..
tahun ni jugak tahun aku paling tak aktif di dapur masa ramadhan..tak tahu mana hilangnya semangat memasak...

tapi bila terasa nak makan asam pedas...memang aku akan gagah jugak masak..
minggu di aku sibuk nak siapkan cheese tart tempahan orang..ada dua tempat nak kena pos..kelantan n kuantan
dan yang order pulak dua dua mak buyung ..jadik x sampai hati nak menolak..

saje nak kongsi resepi asam pedas versi muar..
sebab seronok nengok orang mengoogle resepi masa puasa..
kot kot ade yg mencari resepi asam pedas.ek..muar punya simple jerr...


ASAM PEDAS JOHOR

10 potong ikan pari
*semangkuk kecil cili kering
*2 ulas bwang besar
*3 ulas bawang putih
2 inci halia
semangkuk kecil air asam 
sebatang serai
segenggam daun kesom
sedikit kiup ikan bilis
garam
gula (saya guna gula merah)
bendi
minyak untuk menumis

cara: bland bahan bertanda * 
tumis bahan bland tadi sehingga garing dan naik bau
masukkan serai dan masukkan ikan
masukkan air serta air asam
serasakan kuah dengan garam dan gula serta sedikit kiub ikan bilis
masukkan daun kesom dan akhir sekali masukkan bendi(jgn tunggu lama takut bendi lembik)




 Pari ni ada banyak jenis..ade yg hitam ..nama x tau pulak..tapi ade gak tersalah beli bau dia kuat sangat
bila masak jadik kurang sedap kuah dia...

 daun kesom letak banyak2 lagi sedap

 my faveret bendi mesti letak...


 dah lama x makan ulampengaga ni..jumpa yg gemok gemok seikat seringgit jer..

bila perut kenyang baru semangat nak bercucuk tanam
hasil rembatan di ikea baru2 nih..
tapi nak carik pokok pokok baru..
jumpa rak besi ni sesuai letak kat luar sebab kena hujan panas..
murah jer RM 29.00

2 comments:

  1. yeah ! ika suka makan asam pedas ^^

    ReplyDelete
  2. Kak,sama la dgn sue..bulan puase kali ni mmg xde smngt nk msak..msak bole dikire dgn jari brape kali...huhu..

    ReplyDelete

chomelnyerrr korang sebab mengomen...

 

CeriteraCinda Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea